Martin trivs med jobbet på fastlandet

Sedan mars så har Martin Malmqvist haft rollen som försteman hos Emma E Johansson i Kalmar. Snart har den tredje arbetsmånaden passerats, där Martin verkar nöjd med sina nya uppgifter på fastlandet. Trots de positiva tonerna så missar han inte tävlingarna på ön.
- Jag älskar Gotland och det är där som jag har min bas.


Efter ett otroligt år som kusk på hemmaplan, där han bland annat slutade tvåa i Visbytravets kuskliga, så rekryterades Martin Malmqvist till Kalmar under mars. Där blev han försteman hos proffstränaren Emma E Johansson. Till en början var det tänkt att det skulle bli en månads prövoperiod, men efter snart tre månader på sin nya arbetsplats så låter Martin väldigt positiv till sin nya tjänst.

- Det känns väldigt bra. Jag och Emma känner varandra väl sedan innan och vi vet hur vi vill ha det. Emma är en superb chef och jag tycker att det går väldigt friktionsfritt. Däremot är jag väldigt förvånad över att jag tycker att det är roligt att jobba inom travet så här på äldre dagar, även om vi inte har fått de resultaten som vi har hoppats på. Hästarna verkar vara på gång nu efter sjukdomar under vintern, så resultaten är nog på väg.

Som försteman så är Martins främsta uppgift på gården att köra träningsjobb med stallets hästar. I övrigt så beskrivs arbetsplatsen som lugn och stressfri där arbetsuppgifterna dagligen kan skifta.

- Jag är ingen morgonpigg person, så jag är inte den personen som mockar boxar tidigt på morgonen. Istället börjar jag vid kvart i nio med att köra den första av fem-sex hästar. Efter det så brukar jag fixa med banan, kolla proppar och prata med stallets hästägare om lite allt möjligt. Sedan finns det såklart andra projekt på gården men det krävs aldrig att jag är kvar till klockan sex på kvällen.

Trots jobbet i Kalmar så kommer Visbypubliken att få se Martin på hemmaovalen under sommaren. Tävlingar på Visbytravet är en självklarhet för den svartgula kusken, som redan har hittats på Visbyovalen för provlopp och extra insatta kval under våren.

- På papper så har jag lediga helger och de använder jag för att åka till Visby. Jag älskar Gotland och det är där som jag har min bas. Även om jag tycker att kändes rätt med en förändring i vardagen, så är det också skönt att ibland få komma hem till det vanliga livet. Att hoppa in på bion någon dag och även att spela golf med Tobbe, det känns härligt att göra innan man åker tillbaka till Emma.

”Skulle vi inte få ledningen så är han bra, om inte bättre, bakifrån”
Förra tävlingsdagen blev Martin Malmqvists säsongsdebut på Visbytravet. Då slutade dagen med en skön dubbelseger som dessutom var Martins första för året, på måndag är han tillbaka för nya styrningar.

- Det var jävligt skönt att få vinna dubbelt, det har varit trögt i början av året. Dels för att få förtroendet hos hästägarna, men sedan att även leverera.

Damn Pretty (Lopp 2) har jag kört i provlopp och premie. Det är en talangfull häst som var riktigt fin i provlopp under våren. När jag körde henne i ett kvallopp så visade han sig tydligt stänkrädd, vilket gav galopp den gången. Efter det har hon tränat mycket i ryggar och gick ett bra banjobb i 1.18-tempo. Dessvärre är det inte ofta som man vinner de här lågklassloppen från spår 8. Det är en fin travare men med tanke på läget och motståndet från bättre lägen, så känns det inte som ett vinnarbud den här dagen.

Edforever (Lopp 3) gillar jag att köra, det är en riktig slugger. Han får däremot inte någon tur med spåren. Spår 11 bakom bilen känns svårt att vinna ifrån om det inte blir överpace, vilket kan ske eftersom det är ett kortlopp. Min första tanke är att försöka ta rygg på Claes (Sjöström som kör 11. Zinon Dream) för att försöka hamna så långt fram som möjligt. Han är en rejäl häst och är väl kanske ingen sprinter, men han är alltid stark till slut. Jonny var nöjd med första starten och även om det känns svårt på förhand att vinna härifrån så känns han som ett bra platsbud.

Mille (Lopp 4) ser jättebra ut på förhand. Den värsta konkurrenten fick bakspår på tillägget vilket öppnar upp det för oss. Spåret borde vara bra för våran del, han var bra iväg från volten ifjol och verkar blivit bättre i år. Det känns som att det bara är att köra fram och förhoppningsvis ta ledningen, annars får vi ta dem från dödens. Han måste vara min bästa chans på förhand.


Merlene Boko (Lopp 5) är en väldigt fin travare som vi trodde mycket på efter en seger i ett treåringslopp på Kalmar. Då vann hon enkelt med oryckta tussar men efter det så har hon inte gått lika bra. Hon är snabb ut och travsäker och jag tror att hon skulle kunna sluta långt fram här. Vi får se om jag kör i ledningen eller om jag släpper, men oavsett så känns hon som ett bra platsbud här.


Ritz Guiness (Lopp 6) skulle egentligen bli fölmärr och blev dessutom avtackad på Kalmar i december. Sedan ändrade ST åldersreglerna för ston och då ville inte Emma ta farväl. Det är en känslig häst för Emma eftersom det är hennes största reklamhäst, så Ritz kommer att få tävla så länge hon tycker att det är kul. Hon har tränat bra och kommer väl förberedd med bra banjobb. På förhand känns det däremot svårt att slå Global Welcome, men får vi ledningen så utmanar vi. Tvåa tror jag nog att hon kan vara här.


Joli’s Hilding (Lopp 7) känns som min nästbästa chans för dagen. Han fick inte det bästa spåret men är en klok och travsäker häst. Han är snabb ut men skulle vi inte få ledningen så är han bra, om inte bättre, bakifrån. Även om han är lite av en sprinter så tror jag att det är bra för honom att få ett medellopp i kroppen. Han känns mer mogen i år och avslutade ett lopp på 1.12 i rygg under slutvarvet i vintras.

Heads or Tails (Lopp 8) vann jag med i ett provlopp här i våras. Det är ingen tidig typ av häst men det är en fin treåring som gick 1.17 i debuten, nu med springspår dessutom känns inte tokigt. Jag ser helst att vi kommer till ledningen, där bet han ifrån sig bra i provloppet. En tredje plats tror jag absolut på, kommer vi till ledningen så kan vi nog även ta en andra plats.

Text: Timmy Lundegård
Foto: Hastkrafter.nu

Publicerad måndag 22 maj 2023. info@visby.travsport.se