Foto: Bellux

Martin är tillbaka på banan

Han har inte kört lopp sedan Visbytravets säsongsavslutning 2019. På lördag är Martin Malmqvist tillbaka på tävlingsbanan, där han kör i hela sju av hemmapremiärens åtta sulkylopp. Visbytravet tog pulsen på öns uppskattade Catch driver, som är laddad inför lördagens comeback.
- Jag är övertygad om att det kommer finnas lite ringrost.


Den sista oktober 2019, var senaste gången man fick se Martin Malmqvist på tävlingsovalen. Tävlingsdagen i sig var ingen dålig dag för Visbytravets catchdriver. Efter en inledande tredje plats, avslutade han dagen med en seger följt av en andra plats. Därefter syntes inte Martin till i kommande startlistor.

- Det har varit på grund av lite olika omständigheter, som har gjort att jag inte körde under 2020. För det första så råkade jag köra åtta lopp för mycket under fjolåret, vilket skulle göra att jag inte skulle få köra breddlopp. Sedan hade jag tappat en del av motivationen för att fortsätta. När coronan spred sig under våren, trodde jag dessutom att travet skulle bli värre drabbat och inte köra några tävlingar alls. Framförallt inte på Visby som är en publikbana. Nu kördes travet i alla fall, men jag kände att beslutet om att inte köra lopp redan var taget, säjer Martin.

Med ett helt år utan styrningar, där samtliga banbesöken gjordes vid stallbackens staket, har Martin hittat ny motivation. I början av 2021, körde Martin två kompletteringslopp för att behålla licensen, och på lördag är det dags för comeback.

- När man har kört lopp i drygt 10 år, känns det synd att slänga bort de meriterna bara sådär. Samtidigt känner jag mig mer laddad än vad jag var vid tidigare säsonger. Jag är jätteladdad inför lördagen.

Även de bästa körhänderna behöver däremot värmas upp. Med över tolv månaders frånvaro i tävlingssulkyn, varnar Martin för att ringrosten kan sitta i.

-  Jag är övertygad om att det kommer finnas lite ringrost, skrattar Martin.

- På grund av coronan så har man inte fått köra provlopp på samma sätt, vilket har gjort att det har varit svårare att köra upp sig. Jag har kört två kompletteringslopp under våren. Samtidigt är det en stor skillnad att köra kompletteringslopp med kuskar som nästan aldrig tävlat, och tävlingslopp där man alltid kör mot duktiga kuskar.

Med säsongens första startlistor klara, hittas Martin i hela sju lopp. Något som Martin själv, är överraskad över.

- Jag tänkte innan anmälan att fyra lopp räcker till en början, så att se att man ska få köra sju lopp är såklart jätteroligt. Flera av mina bekanta frågade mig redan under fjolåret när jag inte hade licensen, om jag kunde köra deras hästar i lopp. Så det är roligt att man är uppskattad.

Av de sju loppen har Martin en chans att både inleda säsongen, men även att avsluta tävlingsdagen. Med risk för att ringrosten kan stå i sig, är kraven för vinst inte de största.

- Att gå ut och vinna direkt vore såklart kul, men det är inget som jag själv har något större krav på efter över ett års tävlingsfrånvaro. Jag kör på, så får vi se hur det slutar.

Skribent: Timmy Lundegård, T.L. Sport

Publicerad den 15 april 2021. info@visbytravet.se

Tränarintervjuer